Levensstijl

Voor een optimale gezondheid is het belangrijk om voldoende vitamines binnen te krijgen. Zo kan een tekort aan vitamine D resulteren in pijn in de botten, spierkrampen, spierslapte, Engelse ziekte (rachitis) en osteoporose.

Vitamine D is nodig om calcium uit de voeding in het lichaam op te nemen. Het is daarom belangrijk voor de groei en het behoud van stevige botten en tanden (bron: voedingscentrum.nl). Ook bevordert vitamine D de opname van de mineralen calcium en fosfor in het lichaam. Verder ondersteunt het de werking van het immuunsysteem en is het van belang voor het zenuwstelsel, de glucosetolerantie en het draagt bij aan een goede spierwerking.

Veel mensen krijgen voldoende vitamine D binnen via de zon en voeding. Het advies voor de dagelijkse levensstijl is om elke dag een half uur tussen 11.00 uur en 15.00 uur met in ieder geval het hoofd en de handen onbedekt in de zon te zijn. Daarnaast krijgt het lichaam vitamine D binnen door te eten volgens de Schijf van Vijf (bron: voedingscentrum.nl).

Het ondernemen van sportieve activiteiten draagt, in de levensstijl, ook bij aan de algehele gezondheid. Vindt de sportactiviteit buiten plaats, dan komt de huid in aanraking met de zon, waardoor het lichaam vitamine D kan aanmaken. Andersom ondersteunt vitamine D het lichaam tijdens het sporten, doordat het de botten versterkt en de spierkracht ondersteunt. Zo is een voldoende gehalte vitamine D relevant om als sporter blessures te kunnen voorkomen en het lichaam te ondersteunen in het herstel na de geleverde sportprestatie (bron: sportzorg.nl).

Vitamine D beïnvloedt meer dan 200 genen in het menselijk lichaam. Uit wetenschappelijke onderzoeken komt naar voren dat vitamine D multifunctioneel is, in alle levensfasen noodzakelijk is en dat vele ziekten veroorzaakt worden door, of gerelateerd zijn aan, een tekort aan vitamine D.

Zo zijn er laatste decennia steeds meer wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat vitamine D een gunstige werking heeft op sommige vormen van kanker, zoals borstkanker en darmkanker, op chronische ziekten als MS, reuma, op spierzwakte, hypertensie, depressie, hart- en vaatziekten, suikerziekte en op auto-immuunziekten.

Of een exacte, aanbevolen hoeveelheid vitamine D deze ziektebeelden kan beperken, tegenaan of bijvoorbeeld het lichaam kan ondersteunen in het herstel is niet zondermeer te zeggen. Wellicht kan het beter andersom bekeken worden: bij een gebrek aan vitamine D kunnen deze aandoeningen eerder optreden of verergeren.